dinsdag 26 september

AsserJournaal
Uitg. Press Support

Red. Jan en Leni Hof

Tel: (0592) 37 10 17
info@asserjournaal.nl

AsserJournaal
Weather state: zwaar bewolktzwaar bewolkt
WZW
26 km/h
max: 21°C
min: 15°C
Kort nieuws
Winkelen 7 februari 2017

Winkel in

= Winkel uit.

Even mopperen?

ASSEN -  Toch ontkom ik er niet aan. Even mopperen. Dat doe ik wel vaker, daarom hoef ik er niet meer aan te wennen. Elk nadeel heb z’n voordeel. ( vrij naar Cruijff).
We waren in de winkel van de Lidl in de wijk Kloosterveen beland. Het begon al bij de lift. Vlak naast de ingang een zeer onsmakelijk bakje met half opgegeten snacks. De lift was het ook niet goed schoon. In de winkel vielen de aangepaste prijzen op. Veel prijzen worden stiekem wat verhoogd. Ook bij de Aldi is dat het geval. Dan weer 10 eurocent hier en dan weer 20 eurocent daar. Dat suddert gewoon wat door. De koopkrachtverhogingen verdwijnen in de zakken van de grootgrutters lijkt het wel. Ze doen in elk geval flink hun best.

Bij de kassa een vrjwel lege oplegband. We stonden in de rij te wachten.Een mevrouw was bezig met de telefoon of hoe zo’n ding maar mag heten. Dat ging kennelijk voor. Gelukkig begon het haar op te vallen dat er wat reuring in de rij onstond. Na die hobbel gingen we bij de inpaktafel de gekochte spullen overbrengen in onze tassen. We bleven bijna aan de grond geplakt staan. Zo vies was de vloer ter plekke. Nee, het viel ons niet bepaald mee deze keer. In een levensmiddelenwinkel moet het overal schoon zijn. Winkels die niet schoon zijn mijden we bij voorkeur.
Er is nog wat, dat steeds meer opvalt. Dat zijn de aanbiedingen. Als je naar de prijs per verpakking kijkt, lijkt het vaak goedkoop te zijn, maar als je het omrekent naar de kiloprijs weet je dat je voor de gek bent gehouden. Ze kunnen het proberen nietwaar. Misschien tuinen er wel klanten in. Ziezo, dat ben ik weer kwijt. Voorlopig ons ‘heil’ maar ergens anders zoeken dan bij de genoemde winkel? Een winkel die wel schoon is.

We houden niet van vieze winkels.

Jaap Bouma.

P.S. Om toch maar positief te besluiten: Het systeem om een kassa bij te schakelen is bij de Lidl voorbeeldig. Kunnen andere winkels nog wel wat van leren denk ik.

 

Winkelen 12 oktober 2016
Duurzame kleding ter plekke met de hand  bedrukt door ontwerper Sander Marskamp bij Vanderveen
 
ASSEN - Ontwerper Sander Marskamp, oprichter van Organic Wear, gaat van  20 t/m zaterdag 22 oktobe live kleding bedrukken in n Warenhuis Vanderveen.  Klanten kunnen ter plekke een ontwerp kiezen en deze laten drukken op een t-shirt,  trui of rompertje. 
De kleding van Organic Wear wordt door Sander zelf met de hand gedrukt door middel van de zeefdruktechniek. De inkten die hiervoor gebruikt worden zijn allemaal op waterbasis en de schoonmaakmiddelen om de materialen weer schoon te maken zijn 100% biologisch afbreekbaar en hebben geen impact op het klimaat. De kleding zelf wordt puur en alleen gemaakt op groene energie zoals wind- en zonne-energie. Hierdoor is de kleding ook nog eens klimaatneutraal.
De kleding heeft het Fair Wear certificaat wat GEEN kinderarbeid betekend maar ook goede leef- en werkomstandigheden voor de werkers. 
Sander Marskamp begon Organic Wear om een verschil te maken: 'In plaats van te kijken naar de bestaande winkels die kleding aanbieden met een klein percentage biologisch katoen met dezelfde slechte leef- en werkomstandigheden voor de werkers en grote impact op het klimaat, ben ik zelf aan de slag gegaan. Organic Wear is eerlijke, klimaatneutrale kleding van 100% biologisch katoen.
De voedsel- en kledingindustrie hebben de grootste impact op het klimaat, daar wil ik verandering in brengen!” 
Hij was  één van de halve finalisten van het Noord Design Award met een origineel ontwerp van de provincie Groningen. 
 
-
Winkelen 25 augustus 2016

Winkel in =
Winkel uit
.

Verpakkings verwarring

ASSEN - Een wat vreemd woord zo in het begin boven een verhaaltje. Ik wil proberen uit te leggen wat ik bedoel.Bij de Aldi kopen we vrij geregeld ‘Magere Yoghurt.’ Het is een specifieke verpakking met een kleur die duidelijk verschilt van die van de ‘Volle Yoghurt’. Dat pak heeft een veel donkerder kleur.
Maar sinds enkele maanden is er een verpakking bij gekomen die erg op die van de magere yoghurt lijkt. Het gaat om magere yoghurt met Kiwi, De magere yoghurt kost 59 ct. per pak en de magere yoghurt met Kiwi kost 89ct per pak. Bovendien vind ik die yoghurt niet lekker. Maar dat is persoonlijk.

Het is ons al een paar keer overkomen dat we een vergissing maakten. Bij de kassa vertelde de dame dat er geregeld klachten over die verpakking zijn. Het verbaast ons in hoge mate dat men zo’n verpakking op de markt brengt. Nadenken is kennelijk bij de Aldi ook moeilijk. Het is een heel gedoe als je die pakken dan wilt omruilen tegen het product  dat je had willen hebben. Nieuwe pakken achter uit de winkel halen en weer in de, meestal lange, rij wachtenden voor de kassa plaats nemen. Dan het gedoe met het terugbetalen van het teveel betaalde. Daar moet dan weer iemand bij komen die ergens in het bedrijf rondscharrelt. 
De rij wachten groeit intussen en de blikken van de wachtende priemen je in de rug. Zeer onaangenaam.
Graag roep ik de Aldi op een aanpassing te maken waardoor de pakken beter te onderscheiden zijn.

Klanten zien graag duidelijk wat ze kopen.

Jaap Bouma.

 

.

 

 

 

 

Winkelen 2 augustus 2016

Winkel in =
Winkel uit.

Hoe zo voordeliger!

ASSENWat hebben ze nu weer verzonnen, vraagt mijn vrouw. Ik was folders aan het doorneuzen. Even kijken waar iets in de aanbieding is en even wat prijzen vergelijken. Ja, een soort afwijking van ons, die nog uit de krappe tijden stamt, die we ooit meemaakten. Tijden waar het leegraken van de portemonnee op de loer lag. Het waren geen tijden die ons veel schade toegebracht hebben, want we hadden er toen wel vrede mee.
Wat ons de laatste tijd opvalt is, dat het niet meevalt met de prijzen als je alles omrekent naar de standaardwaarde van één kilo. De gekste gewichten tref je aan per verpakking. Soms wordt gemakshalve het gewicht per verpakking niet eens vermeld.
Maar er is nog iets verzonnen door de ‘grootgrutters’. De aanbiedingen gelden tegenwoordig ,zo nu en dan, maar steeds vaker, per dag. Dus naast de prijs per kilo, kijken we steevast naar de dag van de aanbieding.
We beginnen ons af te vragen wat er nog verzonnen kan worden aan lokmiddelen om de klant maar in de winkel te krijgen. De prijs per dagdeel kan ook nog, of zoiets.
En dan die koppelverkoop. Voor ouderen die nog samen zijn en voor alleen-gaanden is het een crime. Twee halen, drie betalen, mopper ik wel eens.
Het gaat goed met de economie, lacht Rutte ons toe, Ik heb wel een indruk waar de toegenomen welvaart terecht komt. De aandeelhouders van de ‘grootgrutters’ lachen in hun vuistje.

Steeds verrassend, maar lang niet altijd voordelig.

Jaap Bouma.

Winkelen 5 juli 2016
Winkel in, Winkel uit

ALDI valt in gevecht met LIDL van zijn geloof

ASSEN – Er wordt in de wereld van de kruideniers stevig gevochten om de centjes van de consument. Dat is dagelijks merkbaar in de krant en op de televisie, waar een bombardement van acties op lezers en kijkers wordt losgelaten. De leveranciers van de grootgrutters spelen hier een grote rol in. Vooral zij die de bekende A-merken leveren komen steeds meer in het nieuws omdat de hechte naam en de waarde van hun artikelen onder druk staan. Dit komt doordat deze door de toename van het aantal eigen merken.
Maar er is meer aan de hand. Deze grote jongens trachtten tot voor kort te voorkomen dat hun bekende waar op de schappen van de zogenaamde prijsvechters Aldi en Lidl terecht kwamen. Dit omdat het gevaar bestond dat er met de A-merken zou worden gestunt. 
Het ziet er nu naar uit dat er op dit gebied binnen afzienbare tijd verandering in zal komen. Op kleine schaal is dat nu al het geval bij Aldi dat het wereldmerk Coca Cola in het assortiment heeft opgenomen. 
Waarom is Aldi van zijn geloof gevallen? Ik volg uit belangstelling al heel lang de bewegingen op de gruttersmarkt. Het is mij de laatste twee jaar opgevallen dat er bij de kleinere concerns Aldi en Lidl opvallende ontwikkelingen gaande waren. In het bijzonder bij Lidl. Beide zaken stonden bekend als ‘volks’ en ontbeerden daardoor klandizie van de meer welgestelden. Een aantal jaren geleden begon daar wat verandering in te komen door de ontwikkeling bij Lidl, dat geleidelijk aan producten opnam in een iets hogere prijsklasse en met wat meer uitstraling. 
Plotseling verscheen er een bericht dat er bij Lidl een directieverandering had plaatsgevonden. Nergens las ik daar wat over, maar zelf durfde ik te concluderen dat de directiewisseling te maken had met een verschil van mening over de te volgen koers. Moest het bedrijf zich door het productaanbod en de winkelinrichting, die al een beter aanzicht had dan die van Aldi, zich nog verder profileren en naar een beter imago gaan doortrekken? De vraag was of hiermee de afstand tot het traditionele publiek niet de omzet ongunstig zou beinvloeden en klanten aan Aldi zou verliezen.  
De vernieuwingsslag heeft het toen gewonnen. In vrij korte tijd werd het Lidl-assortiment uitgebreid: meer artikelen en meer keuze in een zeer representatieve omgeving. Daar viel en valt Aldi bij in het niet. Toen Aldi aan de Groningerstraat in Assen de bestaande vestiging zou afbreken en vervangen door een nieuw, aanzienlijk groter onderdak, was bij velen de verwachting dat er een meer representatieve winkel zou komen, maar dat was niet het geval. De hele inrichting bleef bij het oude. Tot meer klandizie heeft deze nieuwbouw naar mijn indruk niet geleid concludeer ik uit persoonlijke waarneming en een actie van het bedrijf om aan de weet te komen waar de clientele vandaan kwam. 
Nu het met Lidl, dat zich ook op de reclamemarkt zeer actief beweegt – actiever dan Aldi -  beter lijkt te gaan dan met de grote concurrent, is het te verwachten dat de inmiddels conservatief overkomende aanpak van Aldi ook in een nieuwe jas zal worden gestoken. 
Wat eens gemakkelijk verliep,  vraagt in een veranderende tijd om verandering en vernieuwing.  
Aldi is er aan toe!
 
Jan Hof
     
 
Winkelen 28 april 2016
 
Winkel in=winkel uit 
 
Hoe verzinnen ze het.

ASSEN - We, mijn vrouw en ik , zijn trouwe lezers van reclamefolders. We kijken naar aanbiedingen en naar de steeds weer veranderende spelletjes die de neringdoenden bedenken. Hoogst vermakelijk en listig zijn die spelletjes.
Eén van de ‘grapjes’ is het gewicht per verpakking. Was eerder 500 gram per verpakking normaal voor veel producten, nu is dat op slinkse wijze veranderd in 400, 450 of 475 gram. Als je dat dan weer omrekent naar de ‘kiloprijs’ , dan is er vrijwel niks goedkoper geworden. Sterker nog, er komen op een slimme manier wat extra centen bij voor de winkelier. Stiekeme prijsverhogingen noem ik dat. Deze week troffen we voor het eerst bij de Aldi een verpakking aan met thee voor ‘één kops ’verpakking. Normaal is dat 2 gram per verpakking
Nu was het 1,75 gram per verpakking.( Een prijsverhoging van 12,5% ? ) Het zal ons benieuwen hoe lang het duurt voordat dit de nieuwe standaard wordt. 
Een ander verschijnsel dat steeds meer in zwang komt zijn de aanbiedingen per dag. De Lidl is er mee begonnen, maar nu doet de Aldi volop mee.  Wil je profiteren van een aanbieding dan moet je goed opletten op welke dag die aanbieding geldig is. 
 Het zijn geen wereldschokkende gebeurtenissen, maar de simpele dingen van het dagelijks leven. Wij ‘gewone’ mensjes hebben er mee te maken. 
Goed uitkijken kan nooit kwaad.

Jaap Bouma
 
Winkelen 11 april 2016

WINKEL IN =
WINKEL UIT

Kleine lettertjes

We waren bij de Etos in de wijk Kloosterveen. Prima winkel met een goede service. Niks mis mee.
'Ja', zei de medewerkster, 'We hebben nu ook kaartjes waarmee je kortingen en zo kunt krijgen. Je moet alleen de kaart even activeren op de computer', vertelde ze. 

'Maar als je dan geen computer hebt?' was mijn vraag: 'Hoe moet het dan'?

'Dan moet je het even aan je buren vragen of aan je kinderen', was het antwoord. Kennelijk moet je dan later ook aan je buren/kinderen vragen welke berichten de Etos aan je stuurt. Met andere woorden: Je kunt beter niet meedoen als je geen computer hebt of er niet mee kunt werken.
Nee hoor, geen discriminatie. Gewoon afgeschreven. Het systeem schrijft het voor. 'Je krijgt € 2,50 korting bij de eerstvolgende aankoop', vermeldt de computer.

Op naar de winkel. Bij de winkel van de Etos in de Triade, vonden we iets dat we nodig hadden. De mevrouw bij de kassa zei: 'Hier is geen korting op. In de kleine lettertjes staan wat beperkingen. Dat zijn:

1.     Geneesmiddelen,

2.     Een minimum aankoopbedrag van € 15, -,

3.     Babyvoeding voor baby’s tot 6 maanden,

4.     Cadeaukaarten.

Deze artikelen vallen niet onder de kortingen.

Dom van ons dat we de klein lettertjes niet hadden gelezen. Maar het zijn ook de kleine lettertjes nietwaar!

Niets is wat het lijkt.

Jaap Bouma

 

 

 

Winkelen 6 april 2016

Winkel in= Winkel uit

Wisseltruuk bij ALDI.
Oude verpakking eruit. Nieuwe er in. Vijftig % duurder

ASSEN -  Altijd vaste lage prijzen is een slogan die vooral door de sterk prijsvechtende supermarkten wordt gevoerd. Zeker Aldi heeft zich constant op dit gebied geroerd, maar omdat zeker tegenover het supermarktwezen enig wantrouwen op zijn plaats is heb ik door de jaren heen het prijzenbeleid altijd – zowel met het linker- als met het rechteroog de prijzen in de gaten gehouden. Dat is lang niet gemakkelijk, vooral omdat bedrijven er nogal een handje van hebben manipuleren met gewichten. Daar moet men (en zeker bij Aldi en Lidl) op z’n qui vive zijn. 
Als geregelde boodschapper voor onze kleine huishouding probeerde ik al op de kleintjes te letten, nog voordat Albert Heijn ons enthousiast er op wees dat te doen. Het is alweer verscheidene jaren geleden dat ik bij de Aldi tevergeefs zocht naar een blikje zalm dat onder de naam Socra (pink salmon) tot de frequent aangeschafte artikelen behoorde. Het blikje van 230 gram kostte heel lang 0,83 cent. Tot de dag waarop ik het niet meer op de stelling, waar het altijd stond, kon vinden. Natuurlijk gevraagd of er in het magazijn nog voorraad lag, kreeg ik te horen dat de Socra niet meer in het assortiment zou worden opgenomen. Het bleek te zijn vervangen door een ander merk, Princess, maar wel tegen dezelfde prijs.

Dat klonk sympathiek, maar met het eerder vermelde gezonde wantrouwen dat een supermarktklant moet hebben, keek ik nog eens naar de vermelding van het blikje dat mij zo op het oog wat bescheidener voorkwam.
En ja hoor, er ging een klokje luiden: de inhoud was 201 gram, iets meer dan 10% minder dan de Socra. De vaste prijs was wel gehandhaafd, maar de klant werd toch ‘genomen’.
Een paar dagen geleden liep ik af op het schap waarik ook al weer een paar jaar lang de zakjes cashews wist. Ze waren er niet. Ik was een trouwe afnemer van deze noten, niet alleen als liefhebber, maar ook vanwege de prijs/kwaliteit verhouding. Nergens waren ze voordeliger dan bij de Aldi. Zakjes van 300 gram voor 2,80 euro. 

Omdat ik verder geen cashews zag staan, natuurlijk gevraagd of ze uit het assortiment waren gestoten werd ik verwezen naar een ander schap. Daar waren de vertrouwde zakjes zo op het oog niet te vinden, maar ook weer op navraag werd mij duidelijk gemaakt dat die er niet meer waren.
Wel waren er BLIKJES cashews en wat bleek: er zat honderd gram in een blikje tegen de prijs van 1,55 euro.

Omdat ik op de lagere school nogal goed in rekenen was, had ik direct door dat ik drie blikjes nodig had om aan de vertrouwde inhoud van 300 gram van de voormalige zakjes te komen. Dus bedroeg de prijs, schrikt u niet, 4,65 euro. Dat is dus 51 procent meer. Dat blijkt een verdubbeling. Een record op het gebied van de prijsverhogingen. Kun je zo’n Aldi, dat zo graag doet voorkomen met vaste lage prijzen te werken, nog wel vertrouwen?
Een wisseltruuk is zo toegepast! 

Jan Hof

            

Winkelen 26 maart 2016

WINKEL IN = WINKEL UIT


Vernieuwde Jumbo

ASSEN - De vernieuwde winkel van Jumbo aan de Nobellaan is weer geopend.

Er heeft een grondige verbouwing en uitbreiding plaatsgevonden.

De winkel ziet er nu prachtig uit. Mooie ruime paden waar je zonder moeite met je winkelwagentje kunt rondscharrelen.
Een duidelijke opzet met goede rechte paden. In geval van nood heb je voldoende vluchtmogelijkheden. Het is  eerst wel even wennen aan veranderde plaatsing van de producten. Maar dat is na een paar keer winkelen wel voorbij.

De koffietafel is nogal opvallend geplaatst. Liever hadden we een plekje gezien waar je zonder door het voorbij-schuifelend publiek te worden gestoord, even wat apart kunt zitten. Maar ook dat is een kwestie van keuzen.

Een aanwinst voor Assen. Een winkel die nauwelijks voor de AH XL in de Triade onderdoet.

En niet te vergeten: Je kunt er gratis parkeren. De parkeerplaatsen zijn niet ruim bemeten zoals bij de Aldi aan de Groningerstraat, maar het gaat.

Prima gedaan, Jumbo.


Jaap Bouma

 

 

Winkelen 29 juli 2015

WINKEL INWINKEL UIT
Kritische kijk op het winkelrijk


Daar hebben we het volgende op gevonden’
(Paul van Vliet)

Prijzen vergelijken.in

ASSEN - Bij slecht weer kun je niet de tuin werken. Dan snuffel ik soms wat in de winkelaanbiedingen. Een mens moet toch bezig blijven nietwaar. Bij het vergelijken van de prijzen kom ik steeds meer ‘vreemde gewichten’ tegen. Het omrekenen naar kilo of literprijzen wordt daardoor moeilijker.
Een paar voorbeelden.
Muesli 400 gram, Mini Cakejes 215 gram, Cacao Nibs 140 gram, Tacoschelpen 135 gram, Kroketten 290 gram, SnackFan219 gram. Deze producten staan in de Aldifolder. Meestal worden bij de Aldi als je goed zoekt nog wel de prijzen per kilo vermeld.
Bij de Albert Heijn troffen we onder anderen, de volgende gewichten aan. Gekruide Aardappeltjes 450 gram, Blauwe Bessen 300 gram, Schepsalade 600 gram, Gerookte zalm 130 gram. Het zou te ver voeren om nog meer moeilijk omrekenbare gewichten te vermelden. Bij deze aanbiedingen worden de prijzen per kilo vaak niet vermeld.
Bij de Jumbo worden heel geregeld de prijzen per verpakking aangegeven zonder ter vermelden wat De inhoud van die verpakking is. Dan ben je natuurlijk ook van het ‘gezeur’ af.
Bij de Lidl keek ik even naar de gewichten bij aanbiedingen van vlees. Kip à la minute 440 gram, Kippenvleugels 550 gram, Kipdrumsticks 900 gram, Varkensfiletlapjes 375 gram, Runderfiletlapjes 300 gram. Ook in de folder van de Poiez troffen we ‘merkwaardige gewichten’ per verpakking aan.
Al met al wordt het er beslist niet overzichtelijker op. Zou dit bewust of onbewust gebeuren vraag ik me af. Het is toch niet een geniepige prijsverhoging? We hopen het beste maar vrezen het…. ……..

Kopen, kopen, niet kijken?

Jaap Bouma

Laatste nieuws